עור הפנים חשוף למגוון רחב של גורמי סיכון ולכן עלול לסבול מבעיות נפוצות כגון אקנה, יובש וכתמי פיגמנטציה. במאמר הבא נרחיב על כל בעיה ונסביר מה אפשר לעשות כדי להתמודד איתה

עור הפנים חשוף למחלות ובעיות שונות כי הוא נמצא במקום מרכזי. בתוך כך, יש מחלות עור שמקבלות ביטוי על גבי עור הפנים אך לא בחלקים אחרים בגוף. חלק מהמחלות פוגעות למשל בעור הפנים, בעוד לחלקן יש רק תסמינים חיצוניים שמופיעים באזורים הרגישים שליד העיניים, במצח וסביב השפתיים.

הנה למשל כמה בעיות נפוצות בעור הפנים והדרך להתמודד עם כל אחת מהן:

א. אקנה – רבים מתייחסים לאקנה כפצעי בגרות, בעוד בפועל מדובר על דלקת של בלוטות החלב וזקיקי השערות. הפצעים שמלווים את האקנה הם רק סימפטום חיצוני של הדלקת ולכן הטיפול בה הרבה יותר מורכב ומסובך מכפי שניתן לשער. בנוסף, פצעי אקנה מאפיינים את גיל ההתבגרות אך הם עלולים להופיע גם בגילאים מאוחרים יותר.

טיפול באקנה מתמקד בנקודות השונות שתורמות לתופעה ובהן חוסר יציבות הורמונאלית, הפרשת שומנים יתרה מבלוטות החלב, נגיעה בפנים עם ידיים מלוכלכות, תאי עור מתים שסותמים את הנקבוביות או חיידקים שמתיישבים בזקיקי השיער הסתומים. שיטת הטיפול נבחרת בעקבות אבחון ולפי הסימפטומים המופיעים על העור.

ב. יובש – מלבד גברים ונשים שנולדים עם עור יבש, יש כאלה שסובלים מיובש כתוצאה מחוסר הזנה מתאים של העור בחומרים ובמינרלים חיוניים. גורמים אחרים ליובש בעור הפנים יכולים להיות איבוד מוגבר של נוזלים כתוצאה משינוי בהרכב החלבונים והשומנים, תגובה אלרגית או חומרים כימיים שנמצאים בסוגים שונים של תכשירים קוסמטיים וסבונים.

הטיפול ביובש חשוב כי הוא מונע חדירת פתוגנים ומטרד אסתטי. המפתח לטיפול יעיל הוא שמירה מתמדת על לחות העור, מניעת חשיפה ישירה של עור הפנים לשמש ושימוש בקרם פנים ייעודי. כמו כן, יש להקפיד על רחיצה של עור הפנים פעם או פעמיים ביום בלבד ובאותה הזדמנות גם להסיר כתמי איפור ולכלוך.

ג. פיגמנטציה – כתמי פיגמנטציה נגרמים על עור הפנים בגלל פיגמנט שנקרא מלנין והתאים שמייצרים אותו. כאשר בשכבה העליונה של העור קיים פיזור לא אחיד של מלנין, נוצרים כתמים כהים ולא אחידים שידועים בשם פיגמנטציה. כתמי פיגמנטציה נוצרים בגלל חשיפה מוגברת לשמש, נטילת גלולות למניעת הריון, צריכת תחליפי הורמונים, אלרגיה לתגובות מסוימות והזדקנות טבעית של העור.

הדרך למנוע פיגמנטציה היא להשתמש במקדם הגנה טוב ולהגן על העור מפני השמש. במקביל, ישנם תכשירי קוסמטיקה שונים שבהם ניתן להשתמש ואמצעים חדישים שמבוססים על התערבות קוסמטית. הטיפולים הקוסמטיים המתאימים להעלמת כתמי פיגמנטציה הם טיפולים באור, טיפולים בלייזר, הלבנת עור או פילינג כימי. לכל שיטת טיפול יתרונות אחרים וכדאי להתייעץ לגביהם עם אנשי מקצוע.

איך שומרים על עור הפנים?

הבעיות הנפוצות המתוארות לעיל הן לא היחידות שמסכנות את עור הפנים. הפתרון המקיף היחיד לכל הבעיות הוא לשמור מלכתחילה על עור הפנים, כמו למשל באמצעות תזונה נכונה ושתיית כמויות מספיקות של מים. צריכת 10-15 כוסות מים ביום וויתור טוטאלי על משקאות ומאכלים ממותקים יביאו יחד לשיפור משמעותי במצב של עור הפנים, גם על רקע בעיות נפוצות וגנטיקה.

בשורה התחתונה, עור הפנים משקף במידה מסוימת את מצב הבריאות שלנו. בשביל לשמור על עור הפנים צריך לבצע התאמות בסגנון החיים ולקבוע סדר עדיפויות ברור. זה יצמצם את הסיכון לאקנה, יובש וכתמי פיגמנטציה ויתאים לגברים ונשים בגילאים שונים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *